algemene voorwaarden


SFEER bv - ALGEMENE VOORWAARDEN

De huidige voorwaarden zijn van toepassing op alle verkopen van goederen en/of diensten, gerealiseerd door de “opdrachtnemer” of “verkoper”, zijnde SFEER bv, met als handelsnaam Sfeerontwerp. Zij zijn ook van toepassing op alle verkopen van goederen en/of diensten, aangeboden op de website www.sfeerontwerp.be. Onder “opdrachtgever” of "koper" wordt verstaan elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die één of meerdere diensten en/of producten aankoopt van de opdrachtnemer/verkoper, evenals iedere bezoeker van de website www.sfeerontwerp.be. 

§1 - Levering van diensten
1. Er komt een overeenkomst tot stand tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever door de ondertekening van een “contract” of na akkoord vanwege de opdrachtnemer met de e-mail van de opdrachtgever waarin deze laatste verklaart akkoord te gaan met de voorgestelde dienstverlening vanwege de opdrachtnemer. 
2. Bij het van kracht gaan van de overeenkomst verklaart de opdrachtgever kennis te hebben genomen van onderhavige voorwaarden en deze te aanvaarden. 
3. De diensten worden geleverd zoals omschreven in het contract, in de factuur of in de e-mail, zoals vermeld in §1 punt 1 (eventueel met bijlage). 
4. Wanneer de opdrachtgever bijkomende diensten vraagt, worden deze afzonderlijk gefactureerd aan de op dat moment toepasselijke prijzen. 
5. De leveringstermijn van diensten worden naar het beste vermogen van de opdrachtnemer geraamd op basis van geschatte werktijd en, indien van toepassing, afspraken voor het aanleveren van materiaal door de opdrachtgever. Zij dienen slechts als richtlijn en zijn geenszins bindend. Indien een termijn is bepaald kan, in geval van niet‐levering, geen eis tot schadevergoeding of tot verbreking van de overeenkomst gevorderd worden.

§2 - 3D-ontwerpen
1. De prijs van 3D-ontwerpen omvat het voorleggen van maximum 3 varianten, evenals 1 eventuele wijziging die moet worden aangebracht aan het ontwerp. 
2. De schetsen, ontwerpen, plannen, voorstellen, ideeën, tips en adviezen overgemaakt door de opdrachtnemer dienen enkel als leidraad voor het realiseren van het project van de opdrachtgever. De opdrachtnemer neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor de juistheid van de vermelde inhoud (zoals afmetingen, technische correctheid, …), noch voor de goede uitvoering van de werken die op basis van deze documenten of studies door de opdrachtgever worden besteld. 
3. In het kader van de artistieke en intellectuele eigendomsrechten zullen 3D-ontwerpen, schetsen en/of plannen pas overhandigd worden bij het ondertekenen van een definitief uitvoeringscontract/bestelbon/offerte bij de door de opdrachtnemer aangebrachte aannemer(s)/uitvoerder(s). 
4. Indien de opdrachtgever geen definitief uitvoeringscontract/bestelbon/offerte bij de door de opdrachtnemer aangebrachte aannemer(s)/uitvoerder(s) ondertekent ; doch de 3D-ontwerpen, schetsen en/of plannen wenst, kunnen deze aangekocht worden aan een overeen te komen prijs, waarbij de opdrachtnemer zich het recht voorbehoudt de verkoop te weigeren. Ook in dit geval neemt de opdrachtnemer geen enkele verantwoordelijkheid voor de juistheid van de vermelde inhoud, noch voor de goede uitvoering van de werken die op basis van deze documenten of studies door de opdrachtgever worden besteld.

§3 - Werken
1. De opdrachtnemer stelt aannemer(s)/uitvoerder(s) voor die geregistreerd en erkend zijn en die de grootst mogelijke waarborgen bieden inzake beroepsbekwaamheid en solvabiliteit. 
2. De opdrachtgever is vrij in de keuze van de aannemer(s)/uitvoerder(s) en waakt erover dat de aannemer(s)/uitvoerder(s) het bewijs leveren van hun registratie en zo nodig van hun erkenning, en dat zij alle waarborgen bieden inzake beroepsbekwaamheid, solvabiliteit en beroepsaansprakelijkheidsverzekering. De opdrachtnemer staat de opdrachtgever hiervoor bij als raadgever, doch zal in geen geval instaan voor het in gebreke blijven van één of andere uitvoerder/aannemer, noch voor het verlies van hun registratie. 
3. De opdrachtnemer neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de goede uitvoering van de opdracht toegekend aan de aannemer(s)/uitvoerder(s). Hij kan door de opdrachtgever niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade (rechtstreeks of onrechtstreeks, voorzien of niet voorzien) ten gevolge van slechte of laattijdige uitvoering door de aannemer(s)/uitvoerder(s), noch voor gebreken en/of schade toegebracht aan materialen en leveringen, noch voor schade veroorzaakt ten opzichte van de opdrachtgever of van derden. De opdrachtnemer neemt geen financiële lasten op zich wegens vergissingen en fouten van de aannemer(s)/uitvoerder(s). De opdrachtnemer kan niet in solidum aansprakelijk worden gesteld met de aannemers die de werken uitvoeren.
4. Enkel de opdrachtgever zelf is verantwoordelijk voor het bekomen van de nodige vergunningen en voor het naleven van alle wettelijke verplichtingen m.b.t. de uit te voeren werken. Zo nodig dient hij beroep te doen op een architect, een ingenieur of een gespecialiseerd adviseur, en dit op zijn kosten. De opdrachtnemer kan geenszins aansprakelijk worden gesteld voor de al dan niet tussenkomst van deze derden noch voor de hieraan verbonden kosten, en neemt geenszins de verantwoordelijkheid voor taken die tot de opdracht van deze derden behoren. 
5. De aannemer(s)/uitvoerder(s) zijn verantwoordelijk voor de toepassing van alle wettelijke, reglementaire of conventionele bepalingen, onder meer inzake de algemene arbeidsvoorwaarden, veiligheid en hygiëne, toepasselijk op al het personeel van de werf. De opdrachtgever waakt erover dat aan al deze verplichtingen wordt voldaan. 
6. De opdrachtgever is gehouden steeds de toegang tot de werf te verzekeren en de nodige maatregelen te nemen opdat de aannemer(s)/uitvoerder(s) gestaag kunnen verder werken en dit in de meest optimale omstandigheden. 
7. De opdrachtgever heeft het recht om in de loop van de uitvoering van het project wijzigingen aan te brengen aan het project, echter onverminderd de verplichting tot betaling aan de opdrachtnemer van de tot op dat ogenblik verrichte prestaties en gemaakte kosten. Indien de wijziging van de planning en/of de verlenging van de uitvoeringstermijn bijkomende prestaties en kosten noodzaken vanwege de opdrachtnemer, is de opdrachtgever gehouden deze prestaties en kosten te vergoeden, eventueel aan een uurtarief van 75 € excl. BTW.
8. De aanvaarding door de opdrachtgever van de werken van de aannemers brengt tevens de aanvaarding van de diensten van de opdrachtnemer met zich.

§4 - Verkoop van goederen
1. Er komt een overeenkomst tot stand tussen de verkoper en de koper door de ondertekening van de offerte door de koper en/of door het sturen van een orderbevestiging door de verkoper aan de koper. Bij het van kracht gaan van de overeenkomst verklaart de koper kennis te hebben genomen van onderhavige voorwaarden en deze te aanvaarden
2. De verkoper behoudt zich het recht voor de bestelling niet te aanvaarden of desgevallend de overeenkomst te ontbinden zonder hiervoor aan de koper enige schadevergoeding verschuldigd te zijn, doch mits terugbetaling van de eventueel betaalde sommen. In het bijzonder wanneer in het verleden problemen zijn gerezen met degene die de bestelling plaatst of diens gezinsleden in het geval van natuurlijke personen, alsook indien in het verleden problemen zijn gerezen op het opgegeven leveringsadres of in het geval van nog openstaande facturen. 
3. De verschuldigde prijs is deze welke wordt vermeld in de offerte of in de bestelbon/orderbevestiging of in de factuur. De verkoper kan niet aansprakelijk gesteld worden voor (typ)fouten die in zijn aanbiedingen voorkomen waarvan de koper redelijkerwijs moest aannemen dat deze (typ)fouten betreffen. Tussen het tijdstip van de offerte en dat van de levering behoudt de verkoper zich het recht voor de verschuldigde prijs te wijzigen, bijvoorbeeld op basis van prijswijzigingen van invloed op de verzendingskosten, wisselkoersveranderingen, wijzigingen van de douanetarieven, taksen en belastingen of (typ)fouten. Indien op verzoek van de koper wijzigingen worden aangebracht aan de leveringstermijn en/of -plaats en/of -omstandigheden, of indien de koper verkeerde inlichtingen heeft verstrekt (bijvoorbeeld: te beperkte grootte van deuren, ramen, trapzaal, ..., geen toelating om de lift te gebruiken, de noodzakelijke vereisten om een takel te gebruiken zijn niet voorzien, noodzakelijk gebruik van een meubellift, andere hindernissen bij levering, ...), krijgt de verkoper het recht extra kosten aan te rekenen. 
4. Voor iedere bestelling wordt een voorschot op de verkoopsom gevraagd. 
5. De goederen worden geleverd zoals omschreven in de factuur of in de bestelbon/orderbevestiging of in de offerte. 
6. De koper dient de geleverde goederen onmiddellijk na te zien. Eventuele klachten moeten uiterlijk binnen de 2 werkdagen na levering per aangetekend schrijven aan de verkoper worden overgemaakt. Verborgen gebreken dienen uiterlijk binnen de 2 maanden vanaf de dag van de ontdekking ervan worden gemeld. De verkoper staat niet in voor verborgen gebreken die hij niet kende of behoorde te kennen. De verkoper is niet aansprakelijk voor klachten die verband houden met geleverde goederen van derden.
7. Voor wat betreft eventuele gebreken aan de geleverde goederen wordt toepassing gemaakt van de wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consument bij verkoop van consumptiegoederen. 
8. De goederen worden geleverd binnen de termijn zoals vermeld in de offerte of in de bestelbon/orderbevestiging, rekening houdend met de gebruikelijke tolerantie eigen aan de aard van de industrie of handel. De aangegeven levertijden zijn slechts indicatief. Bij eventuele vertraging, tenzij die niet aan de verkoper kan worden toegerekend, heeft de koper het recht de overeenkomst eenzijdig te ontbinden, na de verkoper hiervoor in gebreke te hebben gesteld, en voor zover door de verkoper geen nuttig gevolg werd gegeven aan deze ingebrekestelling binnen de 8 werkdagen na ontvangst. Dit artikel is evenwel niet van toepassing ingeval de leveringsdatum niet kan worden nageleefd wegens normaal niet voorzienbare omstandigheden onafhankelijk van de wil van de verkoper, en hij, binnen de 14 dagen nadat hij kennis had van het bestaan van deze omstandigheden, en ten laatste op de voorziene leveringsdatum, de koper hiervan verwittigt.
9. Indien de uiterste leveringsdatum op éénzijdig verzoek van de koper wordt verdaagd of uitgesteld voor langer dan één maand, kan de verkoper een bijkomend voorschot eisen om zijn financiële verplichtingen te kunnen nakomen. Eventuele bewaringskosten zullen worden doorgerekend bij de definitieve afrekening à rato van 0,5% per maand. 
10. De verkoper behoudt zich het recht voor gedeeltelijke leveringen uit te voeren met aangepaste facturaties. De koper kan zich in geen geval beroepen op de wachttermijn m.b.t. het saldo van de levering om de betaling van de factuur m.b.t. de gedeeltelijke levering uit te stellen. 
11. Behoudens andersluidende schriftelijke afspraak, gebeurt de levering bij de koper en worden de goederen vervoerd op kosten van en op risico van de koper. Geleverde goederen blijven eigendom van de verkoper tot volledige betaling van hoofdsom, kosten en interesten. De verkrijger draagt de risico’s bij het afsluiten van de overeenkomst.
12. Binnen de 2 werkdagen te rekenen vanaf de dag die volgt op die van de ondertekening van de offerte, heeft de consument het recht om zonder kosten van zijn aankoop af te zien, op voorwaarde dat hij de verkoper hiervan bij een ter post aangetekende brief op de hoogte brengt. Elk beding waarbij de consument aan dit recht zou verzaken, is nietig. Wat betreft het in acht nemen van de termijn, is het voldoende dat de kennisgeving verstuurd wordt vóór het verstrijken van deze termijn. Er geldt geen bedenktijd voor verkopen buiten de onderneming. Hiermee wordt o.a. bedoeld : verkoop tijdens beurzen of exposities, tijdens een door de verkoper georganiseerde uitstap, alsook via de post, per telefoon of andere vormen van verkoop op afstand. Deze bedenktijd geldt ook niet wanneer de koper het bezoek van de verkoper bij hem thuis of op de overeengekomen leveringsplaats gevraagd heeft. Er is ook geen bedenktijd indien de verkoop plaats heeft in de toonzaal van de verkoper. 
13. In geval van annulatie is de verkoper gerechtigd de gevraagde voorschotten te behouden en is de koper een forfaitaire vergoeding verschuldigd van 50 % van de totale waarde van de bestelling, eventueel verhoogd met de verzendingskosten, transportkosten en andere kosten veroorzaakt door de bestelling. Een hogere schadevergoeding zal geëist kunnen worden voor het geval de schade voor de verkoper, op grond van bewijsstukken, omvangrijker is. Voor de levering van producten/diensten die volgens de specificaties van de consument zijn vervaardigd of besteld of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben of die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden of snel kunnen bederven of verouderen, is de koper het totaalbedrag van de bestelling verschuldigd. Bij annulatie of verbreking van de overeenkomst worden de reeds gepresteerde werkuren gefactureerd met een minimum van 50% van het bedrag vermeld in de factuur, in de bestelbon/orderbevestiging of in de offerte. Eventuele bijkomende annulatiekosten van derden of administratieve kosten zijn volledig ten laste van de koper. 
14. De producten worden opgestuurd naar of geleverd op het verzendingsadres dat wordt opgegeven bij de bestelling (thuisadres of ander adres). De koper dient ervoor te zorgen dat de goederen op een normale manier kunnen geleverd en geïnstalleerd worden op de overeengekomen plaats en het overeengekomen tijdstip, en zo ondermeer te zorgen voor de bereikbaarheid van de leveringsplaats. Indien hieraan niet is voldaan, is de koper ertoe gehouden alle schade, met inbegrip van de wachturen, bewaringskosten en kosten voor het behoud van de zaak, in hoofde van de verkoper te vergoeden. Indien de koper de goederen bij de levering onterecht weigert, is de verkoper gerechtigd de goederen te verkopen aan een derde, onverminderd eventuele schadevergoeding.

§5 - Betalingen
1. Alle goederen en diensten zijn contant betaalbaar tenzij anders vermeld in de factuur, in het contract, in de bestelbon/orderbevestiging of in de offerte. Indien de koper via een bankoverschrijving betaalt, dan dient hij het bewijs van betaling voor te leggen. 
2. Betalingen dienen verricht te worden op IBAN BE95 6528 3583 6958 - BIC: HBKA BE 22. 
3. Bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de te betalen prijs op de vervaldag wordt van rechtswege en zonder ingebrekestelling de totaal te betalen prijs verhoogd met 12 % intrest per jaar met als minimum de wettelijke interesten en een schadebeding van 15% met een minimum van 75 €, dit alles onverminderd de bovenvermelde interesten. Elke wanbetaling brengt de onmiddellijke eisbaarheid mee van eventueel andere openstaande facturen en geeft de verkoper het recht, na ingebrekestelling, hetzij eventuele toekomstige leveringen/de lopende dienstprestaties op te schorten, hetzij de overeenkomst te ontbinden, onverminderd het recht op schadevergoeding.
4. In geval van niet-betaling op de vervaldag, of in geval de opdrachtgever/koper zijn contractuele verplichtingen niet nakomt, behoudt de opdrachtnemer/verkoper zich het recht voor om, na ingebrekestelling, hetzij zijn verplichtingen op te schorten, hetzij de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, onverminderd het recht op schadevergoeding, indien op de ingebrekestelling geen of geen nuttig gevolg wordt gegeven binnen de 8 werkdagen.

§6 - Beeldmateriaal en auteursrechten
1. De opdrachtnemer mag zowel voor, tijdens, als na de uitvoering van werken, foto’s of films nemen van het gebouw, teneinde deze aan potentiële klanten te tonen maar met respect voor het recht op privacy van de opdrachtgever. De opdrachtgever geeft de opdrachtnemer de toestemming om al het beeldmateriaal te gebruiken op de websites van de opdrachtnemer en op alle andere initiatieven, zoals beursdeelnames, social media, ...
2. De opdrachtnemer behoudt in elk geval het auteursrecht en meer bepaald het artistiek eigendomsrecht van alle door hem gemaakte ontwerpen, schetsen, ... In geen geval mogen deze zonder de toestemming van de opdrachtnemer op één of andere manier gereproduceerd worden. Hetzelfde geldt voor het uiteindelijk verwezenlijkte ontwerp. 

§7 - Algemene bepalingen
1. Hoofdelijkheid. De opdrachtgevers verklaren uitdrukkelijk zich hoofdelijk te verbinden ten opzichte van de opdrachtnemer zodat zij ieder voor het geheel gehouden zijn tot naleving van alle verplichtingen voortspruitend uit deze overeenkomst.
2. Partijen erkennen dat de nietigheid van één van de clausules uit de overeenkomst niet de nietigheid van de hele overeenkomst met zich meebrengt. In dit geval verbinden partijen zich er toe de nietige clausule te vervangen door een rechtsgeldige clausule die zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke bedoeling van de partijen aanleunt. 
3. Al onze overeenkomsten worden beheerst door het Belgisch recht. Bij geschillen zijn enkel de rechtbanken van de zetel van de opdrachtnemer bevoegd.

Share by: